onsdag 29 augusti 2007

Galen eller bara trött...

Idag på jobbet hände en väldigt konstig sak. Något som jag tidigare läst om men aldrig upplevt. Förrän nu...

Caféet jag jobbar i är uppdelad i två delar. Ett på markplan och ett två våningar upp. Den på markplan jobbar man större delen av dagen ensam i och fungerar endast som take-away-bar. Jag öppnade imorse och efter ett tag upptäckte jag att jag behövde fler bananer och papppåsar. Så jag ringde upp till de andra och fick beskedet att min kollega Anne skulle komma med det snarast möjligt. Hon hade redan tidgare under morgonen varit nere med croissanter.

Det gick en stund och jag höll på och rotade med annat. Det var inte så mycket att göra så jag skar lite frukt etc. Så hade jag någon kund och kunde se i ögonvrån hur Anne kom ner och jag tror till och med att vi växlade några ord. Men jag var koncentrerad på kunden.

Kunden försvnn och jag var åter ensam. Så kom ytterligare en kund och beställde en smoothie med banan. Men jag kunde inte hitta bananerna... "Anne hade kanske glömt dem," tänkte jag och frågade om kunden ville ha något annat istället. När kunden gått så tänkte jag det var bäst att kolla om jag hade fått några pappåsar. Där fanns inga...

Det något obehagliga faktum att Anne överhuvudtaget inte hade varit nere hos mig en andra gång började långsamt gå upp för mig. Jag hade helt enkelt inbillat mig det hela. Eller snarare, medan jag hade en kund, skedde vad som kallas en mikrosömn. I denna "mikrodröm" kombinerade jag det som hänt när Anne varit nere tidigare på morgonen med verkligheten. Jag hoppas bara inte att jag stod och sa något till "a mindghost" (Anne) när kunden var där. I så fall: Ytterst pinsamt för mig och säkert obehagligt för kunden...

Säg mig att jag inte håller på och bli vansinnig och att detta är en normal företeelse.

1 kommentar:

Paulina sa...

Sinnesförvirring upphöjt till 1000. Men jag förstår vad du menar, jag gör samma saker hela tiden. Fast kanske inte i riktigt samma utsträckning. som förra veckan trodde jag bestämt att jag bytt blöja på linnea vid 3-tiden, men när kisset läckte ut över hela vagnen vid 6 så insåg jag att det var Frida jag hade bytt på. Eller när han i ena stunden har frida liggandes naken på sängen och en liten stund senare har hene fullt påklädd i ens famn utan någon koll på hur hon kom dit och fick på sig kläderna. Hmm, listan kan göras lång. jag behöver semester....