fredag 12 oktober 2007

Tystnaden i cyberrymden är bruten!

Ja, efter någon månads tystnad är det nu dags att börja blogga igen.

Vad har hänt sedan sist? Ja, en hel del.

Jag har blivit lundastudent och nu officiellt flyttat hemmifrån.

Jag har flyttat till en stor ljus tvåa på väster i Lund. Hur hamnade jag här då? Jo, jag flyttade ihop med en annan student som pluggat här i ett par år. Hon fick i augusti, efter att ha stått 5,5 år i kö, denna bostad genom Lunds kommunala bostadsförening. Jag hade turen att vara snabb med att svara på en annons på Blocket och sedan lyckas charma in mig hos den här tjejen. Så nu delar vi lägenhet och det har hittills funkat alldeles utmärkt.

Men varför blev det Lund då?

Någon gång i våras insåg jag att det inte var ekonomiskt hållbart för mig att bara bo hemma för att sedan sticka ut och resa igen. Eftersom miljö är det enda jag kan se mig själv ha kvar drivkraften och passionen att jobba för i resten av livet så var programvalet självklart. För de som minns så var studieorten något jag grubblade och övervägde länge men det blev efter många om och men Lund.

Som det ser ut nu så kommer jag att plugga för en kandidatexamen i Miljövetenskap med inriktningen miljö-och hälsoskydd. Denna beskrivelse säger föga för vanliga dödliga men om allt det går som det ska kommer jag om 3 år vara yrkeskvalficerad miljöinspektör.

Nej, jag har inte gett upp drömmen om att se världen. När min första kurs är slut far jag till Amerika. Närmare bestämt New York. Där skall jag träffa kompisar och turista i 10 dagar. Ja, jag kommer missa en del i skolan MEN om jag ska vara fast i Lund i år behöver jag sådana avstickare.

Jag skriver "att vara fast i Lund" som låter mycket negativare än vad det egentligen är. Faktum är att jag har haft ruggit roligt under mitt studentande här. Den naturvetenskapliga kåren, LUNA, har varit riktigt bra på att arrangera aktiviteter för oss nya studenter. Dessutom hade vi som miljövetare ett par riktigt engagerade faddrar som fixat och anordnat en hel del aktiviteter utanför LUNAs schema.

Studentlivet i Lund är minst lika känt som själva universitetet. Det finns verkligen otroligt mycket att engagera sig i. Många nya människor att träffa och roliga saker att lära sig. MEN dygnet har bara 24 timmar och I'm pushing it as it is. Jag jobbar ju fortfarande. En stor anledning till att jag gör det är att jag vill kunna behålla kontakten med de underbara människor som jag lärde känna i Florens. Att kunna åka och hälsa på dem. Så på min "fritid" får jag hela tiden göra en övervägning om jag ska satsa på nya eller gamla vänner. Men jag räknar med att det hela löser sig för det bästa ändå.

Inga kommentarer: